Săgeată
Back

CĂUTARE CU

Solution Finder

Explorați și găsiți cele mai bune produse pentru activitatea dumneavoastră

DESCOPERIȚI

Soluție în funcție de industrie

Utilizați acest instrument pentru a descoperi gamele noastre pentru procesul dvs.

Back

FURNIZOR PERFORMANT

Climalife

CENTRU DE EXCELENȚĂ

Economie circulară

ÎN ÎNTREAGA LUME

Contactați-ne

18.03.2019 Documente tehnice

Alegerea lubrifiantului corect şi efectuarea întreţinerii regulate permite prevenirea stricării compresoarelor: expertul de la HRS ne explică.

Creată în 1945, HRS este specializată în repararea compresoarelor frigorificede toate tipurile, pentru piaţa europeană.

În cei peste 8.000 m² de ateliere şi birouri, HRS le dă o nouă viaţă compresoarelor frigorifice. Întreprinderea a acumulat o expertiză foarte mare, care îi permite să le ofere suport şi sfaturi clienţilor cu privire la prevenirea, analiza şi repararea defecțiunilor compresoarelor. HRS nu se mulţumeşte să repare compresoarele, ci, prin examinarea detaliată a compresorului şi prin discuţiile cu personalul specializat, poate, de asemenea, să găsească cauzele degradării şi, astfel, să-şi sfătuiască clienţii să le prevină mai bine.

Originile deteriorărilor şi defectele de lubrifiere

Compresorul este organul vital al unei instalaţii frigorifice, iar longevitatea sa depinde de modul de întreţinere, de starea circuitului de răcire şi de toate elementele care intră în componenţa acestuia. În general, poate funcţiona peste 50.000 ore, iar, în caz de pană, devine martorul privind cauza defecţiunii şi permite diagnosticarea sursei problemei. HRS aminteşte că există 5 tipuri de incidente care permit clasificarea şi identificarea deteriorărilor constatate la un compresor, ţinând cont că acestea, la rândul lor, pot fi cauzate de alte incidente:

– Prezenţa contaminanţilor în circuitul frigorific.

– Supraîncălzirea.

– Întreruperea refrigerantului sau a uleiului..

– Defectarea datorată lubrifierii defectuoase.

– Incidentele electrice.

HRS arată că, în peste 80 % din cazuri, compresorul se defectează ca urmare a neregulilor din instalaţie sau a exploatării în condiţii critice. Se estimează că 70-75 % din stricăciuni se datorează problemelor de lubrifiere.

Lubrifierea defectuoasă

De foarte multe ori aceasta este cauza principală a defectării compresorului. Adeseori, acest fenomen nu reprezintă decât simptomul unei probleme legate de circuit, dar poate determina stricăciuni mecanice substanţiale. Echipamentele din jurul compresorului (de ex., valvele de expansiune, schimbătoarele de căldură insuficient de performante, scurgerile din evaporator etc.) sunt, adeseori, cele vinovate, după cum aminteşte Marc Beaurain, Director Tehnic la HRS.

Fenomenele de gripare, de ambalare la nivelul bielelor, al inelelor de reazem şi al vilbrochenului sunt stricăciunile recurente, constatate de HRS la compresoarele primite şi reparate în atelierele sale.

La demontarea şi examinarea compresoarelor, HRS poate să identifice cauza problemei: zgârieturi pe piesele deteriorate, aspectul şi culoarea uleiului sau pieselor sunt indiciile obţinute din autopsia unui compresor stricat.

Lipsa uleiului, temperatura sa excesivă, scăderea vâscozităţii sau migrarea refrigerantului în ulei sunt cauzele lubrifierii defectuoase.

Uleiul fiind indispensabil pentru gresarea corectă şi răcirea pieselor compresorului aflate în mişcare, este necesar ca nivelul său în carter să rămână mereu acelaşi. Scăderea nivelului de ulei sau returul defectuos al acestuia în compresor poate determina o supraîncălzire a pieselor sale şi, astfel, degradarea acestora.

Scurgerea refrigerantului, deci lipsa încărcăturii, determină supraîncălzirea compresorului şi scăderea vâscozităţii uleiului şi, astfel, întreruperea peliculei de ulei care asigură lubrifierea pieselor aflate în mişcare. Deşi nu este singurul, acesta este fenomenul cel mai frecvent care cauzează încălzirea compresorului. Şi reglajele imperfecte provoacă încălzirea completă a componentelor mecanice, ducând la degradarea vâscozităţii uleiului, care va fi prea fluid pentru a evita distrugerile mecanice. De asemenea, se constată fenomene legate de migrarea refrigerantului în ulei, care, revenind în compresor în fază lichidă, curăţă şi usucă părţile compresorului aflate în mişcare, care ar trebui să rămână gresate.

Prezenţa contaminanţilor: vaporii de apă sunt inamicul nr. 1 al circuitului frigorific. Aceasta determină contaminarea directă, prin formarea depunerilor şi oxizilor. Apa descompune refrigerantul prin reacţie chimică, formând acizi care fragilizează rapid izolaţia statorului. Temperaturile de refulare fiind ridicate, reacţia dintre oxizii din ulei şi refrigerant va determina arămirea. În prezenţa vaporilor de apă, pe filtrele de aspiraţie ale compresorului se va forma un dop de gheaţă. De asemenea, se poate produce o contaminare cu aer sau cu impurităţi, ceea ce va avea repercusiuni negative, dar mai puţin rapide decât vaporii de apă.

Încălzirea: una dintre problemele de încălzire a compresorului se datorează, în general, debitului masic redus al aspiraţiei sale. Aceasta se poate datora unei supraîncălziri anormale a aspiraţiei sau unei lipse a încărcăturii de refrigerant, dar şi unui nivel de compresie foarte mare sau unei funcţionări prelungite la o putere de sub 50 % din capacitatea compresorului. În cazul unei supraîncălziri substanţiale, puterea de lubrifiere a uleiului va fi puternic alterată, existând riscul de blocare la nivelul bielelor şi al inelelor de reazem.

Întreruperea refrigerantului sau a uleiului: se datorează, în principal, unei funcţionări defectuoase a valvelor de expansiune. Întreruperile uleiului pot apărea ca urmare a unei funcţionări prelungite la o putere de sub 50 % din capacitatea compresorului. Viteza gazelor aspirate nefiind suficientă, uleiul va rămâne blocat în evaporator, după care va reveni brutal, când compresorul va porni din nou la 100%. Astfel se produce o avarie care poate fi spectaculoasă, la nivelul garniturilor cilindrilor, clapetelor de aspiraţie şi/sau de refulare, ruperea bielelor şi a pistoanelor etc.

Incidentele electrice: examinarea statorului permite identificarea originii degradării. Aceasta se poate manifesta prin străpungeri localizate, defecţiuni ale alimentării motorului trifazat, de ex., arderea totală a bobinei la pornirea compresorului, încălzirea statorului ca urmare a unei lipse de sarcină sau scurtcircuite produse prin frecarea rotorului de stator, care determină o încălzire locală.

HRS include în gama sa uleiurile HQ POE de la Climalife

Pentru Marc Beaurain, „alegerea unui lubrifiant bun înseamnă alegerea unui furnizor de încredere, care va selecta o tehnologie compatibilă cu refrigerantul utilizat, astfel încât acesta să poată aduce întotdeauna uleiul în compresor şi să echilibreze regulat carterul”. Amintim că uleiul are, în principal, patru funcţii. În afară de lubrifierea pieselor mecanice aflate în mişcare, contribuie la etanşeitatea instalaţiei, este un lichid motor pentru anumite dispozitive de reglare şi un lichid de răcire în cazul compresoarelor cu şurub, de exemplu.

Aşa cum am arătat deja, în ciuda sistemelor de separare a uleiului, uleiul difuzat în tot circuitul are tendinţa de a se acumula în elementele în care viteza de circulaţie este redusă. Se va depune pe pereţii schimbătoarelor de căldură (în special evaporatoarele) şi le va reduce eficienţa. Dacă uleiul nu se întoarce corect în compresor, pompa de ulei se poate dezamorsa, provocând oprirea utilajului. De aceea, uleiul trebuie selectat în funcţie de refrigerant, miscibilitatea sa şi de solubilitatea în refrigerant, de temperatura de funcţionare şi de tipul şi tehnologia compresorului.

HRS lucrează, în principal, cu compresoare semiermetice sau cu şurub, cu o putere medie de 50 kW, care funcţionează în principal cu HFC şi cu amestecuri HFO, reparând până la 1.600 compresoare pe an.  HRS a selectat în special gama de uleiuri HQ POE, uleiuri sintetice POE de calitate superioară, marca Climalife. De altfel, întreprinderea recomandă întreţinerea preventivă a instalaţiilor şi întreţinerea regulată înainte de perioadele reci, pentru a preveni penele şi potenţialele avarii ale sistemului. Marc Beaurain aminteşte că „o simplă analiză a uleiului poate fi suficientă pentru a detecta un risc potenţial pentru sistemul implementat”. O testare a acidităţii, precum  Acitest Unipro, de la Climalife poate arăta, în câteva secunde, dacă aciditatea uleiului este adecvată, la limită sau nepotrivită pentru instalaţia respectivă.

HRS, o alegere prietenoasă cu mediul

Optarea pentru utilizarea unui compresor reparat înseamnă alegerea unui serviciu rapid, cu preţ redus şi cu o perioadă de garanţie mai lungă. Dar înseamnă şi o alegere prietenoasă cu mediul! 80% dintre piesele unui compresor sunt reutilizate, permiţând asigurarea unei vieţi duble, uneori chiar şi triple, a compresorului.

Expertiza HRS este recunoscută pe teren

Întreţinerea preventivă a instalaţiilor fiind din ce în ce mai rară, se întâmplă frecvent ca HRS să fie solicitat să efectueze formări la faţa locului, pentru a le transmite clienţilor bunele practici privind întreţinerea instalaţiilor lor.

De asemenea, HRS întocmeşte, într-un cadru juridic, dosare judiciare pentru anumite cazuri de avariere a compresorului în care este necesară expertiza. Astfel, în jurul carcasei unui compresor şi al pieselor sale desfăcute, se pot întruni 20 persoane, pentru a stabili un  diagnostic precis privind cauzele avariei.